ویروس های کامپیوتری

قطعا اگر شما هم جزء کاربران سیستم های کامپیوتری هستید بارها نام ویروس کامیپوتری را شنیده و از وجود آن دچار دردسر شده اید. معمولا ویروس های کامپیوتری دائما کپی شده و تمامی برنامه ها و فایل های شما را آلوده خواهند کرد.

اگر متوجه شده اید که کامپیوتر، لپتاپ یا تلفن همراه شما دچار کندی شده، هنگ میکند یا برنامه های مختلف سیستم شما متوقف میشود قطعا دستگاه مربوطه ویروسی شده است.

در حقیقت ویروس کامپیوتری، کد یا برنامه ی مخربی است که به جهت ایجاد تغییر در عملکرد سیستمهای کامپیوتری طراحی شده و از روش های مختلف به سیستم کاربر وارد میشود. معمولا ویروس ها مخرب هستند و باعث می شوند به سیستم شما آسیب های جدی وارد شود.

ویروسها از طریق فلش مموری، کلیک بر روی لینکهای مخرب، پیوستهای ایمیل، دانلود فایلهای آلوده از اینترنت، CD و DVD های ویروسی به سیستم شما وارد خواهند شد. پس اگر متوجه ایجاد تغییراتی در مرورگر، نمایش پنجره های پاپ آپ، اجرای برنامه های خودکار ناشناخته، کند یا هنگ شدن سیستم، خرابیهای مکرر، ارسال ایمیلهای مکرر از حساب خود، صدای غیرمعمول هارد، تکثیر یا حذف فایلها در سیستم، تغییر رمز و… شده اید مطمئن باشید که سیستم شما آلوده به ویروس شده است.

انواع ویروس های کامپیوتری

در یک دسته بندی کلی انواع ویروسهای کامپیوتری را میتوان به دسته های ذیل تقسیم کرد:
1- تروجان
2-ویروس های اجرایی

3-کرم ها

4-باج افزار ها

5-نرم افزار های جاسوسی یا اسپای ور

راه‌های جلوگیری از آلوده شدن سیستم

  • به روی پیام‌های تبلیغاتی پاپ‌آپ که از آن‌ها بی‌اطلاع هستید کلیک نکنید.
  • همیشه فایل‌های متصل به ایمیل را قبل از بازکردن اسکن کنید.
  • قبل از دانلود فایل‌های نصبی و فایل‌های تصویری یا صوتی از فضای اینترنت آن را اسکن کنید.
  • از یک آنتی‌ویروس مطمئن بهره ببرید. آنتی‌ویروس‌های خوب می‌توانند فایل‌های مختلف را اسکن کرده و در صورت مشاهده فعالیت غیرعادی به شما هشدار دهند. به‌علاوه این برنامه‌ها می‌توانند از ورود ویروس‌ها به سیستم شما جلوگیری کنند. مهم‌ترین نکته در استفاده از آنتی ویروس این است که برنامه را به‌روز نگه دارید و آن را دائماً آپدیت کنید تا نسخه جدید بتواند بهتر از کامپیوتر شما مراقبت کند.
  • از اتصال هارد دیسک، هارد اکسترنال یا فلش مموری غیرمطمئن و ناشناخته به سیستم خود جدا خودداری کنید. این وسایل ممکن است آلوده به ویروس باشند و به‌محض اتصال این ویروس را به سیستم شما انتقال دهند.

2 پاسخ به “ویروس های کامپیوتری”

  1. زهرا مهدوی نیم‌رخ

    بسیار عالی و دقیق بود ممنون از مطالبی که ارائه دادید

    1. ادمین سایت نیم‌رخ

      از اینکه این مطلب مورد توجه تون قرار گرفته ، خوشحالیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *